“We organiseren al jaren Broodje Bezorgd”

 

Welzijn op de werkvloer - Interview met Rebecca (preventieadviseur) en Laure (coördinator)

Welzijn op de werkvloer wordt door Vierkappes hoog in het vaandel gedragen.

Laure: Het thema ‘welzijn’ is een heel belangrijk thema. Zeker in de zorg, want de zorg is een zware sector wat werkdruk betreft en wat betreft bevraagd worden door patiënten. Ik vond het altijd al een belangrijk thema, maar Covid 19 heeft ervoor gezorgd dat we er een werkgroep voor opgericht hebben. Corona was uiteraard een heel moeilijke periode, zeker ook op vlak van beroepsactiviteiten Maar ik ben ervan overtuigd dat de corona-periode daarnaast ook heel wat burn-outs heeft voorkomen… Ik voelde alleszins des te meer dat werkgevers een grote verantwoordelijkheid hebben over het welzijn van hun medewerkers.

Rebecca: Ik ben nog maar sinds kort in de organisatie maar ik merkte al van in het begin dat iedereen hier heel gemoedelijk met mekaar omgaat. Of je nu arts bent, zorgkundige of onthaalmedewerker, naar ieders mening wordt geluisterd en elke inbreng wordt als waardevol aanzien. Ik denk dat Vierkappes op dat gebied best wel progressief is

Hoe gaat die werkgroep Welzijn in zijn werk?

Laure: Om de twee maanden komen we samen. Het is een divers groepje van 6 werknemers die ervoor gekozen hebben om in die werkgroep te zitten. We vertrekken vanuit vragen en bezorgdheden van het team maar soms ook vanuit nieuwe wetgeving. De opdracht van de werkgroep is om welzijnsthema’s concreet uit te werken. Op de agenda staan o.a. het recht op deconnectie, de werkdruk en het meten daarvan.

Het recht op deconnectie gaat over het recht om je na je werkuren los te mogen koppelen van je werk. We brengen deze nieuwe arbeidswetgeving in de praktijk door eerst te bekijken hoe we dit bij Vierkappes concreet kunnen maken.

Wat de werkdruk betreft, is dat iets subjectiefs. Met een paar mensen van de werkgroep hebben we een tool uitgetest waarmee je in kaart brengt hoe je je werkdruk op een bepaalde dag ervaren hebt. Je staat ook stil bij de factoren die er invloed op hebben gehad, die maakten dat je die druk zo aanvoelde. Het kan immers zijn dat je net in een drukke of moeilijke periode in je privéleven zit en dat dat een invloed heeft op hoe je je op je werk voelt. Ons doel is om deze tool aan iedereen in het team aan te bieden opdat elke persoon inzicht krijgt in zijn/haar werkdrukbeleving. Het maakt je welzijnsgevoel zichtbaar.

Rebecca, jij bent onthaalmedewerker, maar sinds kort ook ‘preventieadviseur’?

Rebecca: Preventieadviseur zijn gaat over meer dan enkel een brandoefening houden en iedereen leren wat er van hen verwacht wordt als er een brandalarm staat. Mentaal welbevinden op het werk maakt er ook deel van uit. En vanuit dat perspectief zit ik in de werkgroep Welzijn.

Laure: Het ‘goed onthalen van nieuwe medewerkers’ vinden we bij ons ook belangrijk. Voordien zorgden we er al voor dat elke nieuwe medewerker in de loop van de eerste werkweken een kennismakingsmoment kreeg met elk van de andere medewerkers. Op die manier wordt de basis van verbinding gelegd. We hebben ook een brochure voor nieuwe medewerkers waarin ons reilen en zeilen beschreven staat. Dankzij de werkgroep Welzijn hebben we nu ook het peter- of meterschap in het leven geroepen. Elke nieuwe medewerker krijgt een ‘ancien’ of ‘ancienne’ toegewezen bij wie hij/zij terecht kan met niet-werkinhoudelijk-gerelateerde vragen.

Een ander item waar we bij Vierkappes veel aandacht voor hebben, is verbinding onder de collega’s. Uit bevragingen bij het team blijkt dat onderling contact heel belangrijk gevonden wordt. Voor sommigen gaat dit over informeel een praatje maken over het afgelopen weekend, voor anderen gaat het dan meer over ideeën uitwisselen over zorg. Bij alles wat we organiseren, proberen we daarop in te zetten.

Zo organiseren we al enkele jaren ‘Broodje Bezorgd’. Dit is een namiddag waarop we zowel willen inzetten op verbinding in het team, als op het bieden van inspiratie en het delen van kennis. We starten altijd met een extra lange lunchpauze waarin we proberen om allemaal samen aanwezig te zijn. Met zo’n groot team is dat niet meer vanzelfsprekend! Nadien laten we ons inspireren door een spreker of denken we samen na over een specifiek thema. Belangrijk hierbij is dat het voor élke medewerker interessant moet zijn, zowel voor een administratieve medewerker als voor zorgverstrekkers. Om je een idee te geven: het thema van ons laatste Broodje Bezorgd was ‘Hoe omgaan met perfectionisme op de werkvloer?’, gebracht door een externe expert op dat domein.

Merken jullie effect van al deze acties?

Laure: Het belangrijkste effect is, denk ik, dat het thema Welzijn leeft. Als collega’s me als coördinator komen aanspreken gaat het heel vaak over welzijn, ook om positieve dingen te komen vertellen.

Rebecca: Ik denk dat er bij Vierkappes vooral zorgende mensen werken, geen individualisten. En een zorgende persoon heeft daar aandacht voor.

Wat zijn jullie toekomstplannen op dat gebied.

Laure: We blijven eraan werken. Het thema blijft actueel en we moeten er aandacht voor blijven hebben. Elke nieuwe medewerker heeft een effect op de groep, dus er moet blijvend aandacht voor zijn.

Rebecca: We zullen dus nooit klaar zijn. Het is iets continu.

 

 
Roemy De Roover